top of page

כפפת-סיפור


לכל אחד מאיתנו יש זיכרון ילדות שקשור לספרים. בין אם זה ספר שאהבנו כל כך שנהגנו להחביא מתחת לכרית בלילה, בין אם זה הזיכרון של הספר שליווה אותנו שנים, ולמרות הקרעים וכתמי השוקולד המשיך ללוות אותנו שנים ארוכות. לחלקנו זיכרונות הקשורים לאנשים אהובים, למשל זיכרון מסבתא שהקריאה סיפור אהוב שהביאה מארץ רחוקה.

ללא ספק, ספרים מהווים חלק משמעותי מחייהם של ילדים. ספרים מלווים את הילדים בבית ובגן וזוהי דרך מרכזית ומשמעותית להעשיר את ידע העולם ולפתח את אוצר המילים. כמובן, שחוץ מהתרומה האדירה שלהם להתפתחות השפה, החוויה הנוצרת סביב הספר בעלת ערך רגשי בכל הנוגע לקשר הורה-ילד.


עוד לפני גיל שנה, ילדים נחשפים לסיפורים.. בתחילה, אנו חושפים אותם לסיפורים פשוטים, ובהמשך- ככל שהילדים גדלים הספרים התואמים לגילם משתכללים ומורכבותם עולה.

חלק גדול מהספרים נע סביב תבנית של סיפור בה יש עלילה עם התרחשת מרכזית עם התחלה, אמצע וסוף. במרכז כל סיפור יש התרחשות מרכזית (בעיה כלשהי) וכל מהלך העניינים נובעים מהתרחשות זו עד שבסוף מגיעים לפתרון הבעיה. למשל, בספר "לקוף יש בעיה" הבעיה היא שהקוף אינו מוצא את אמו, לאורך הסיפור מתואר מה קורה לקוף במהלך החיפוש. ב"כיפה אדומה" ראינו איך הזאב מתחפש לסבתא ומתעתע בכולם עד שהבעיה נפתרת כאשר הצייד האמיץ מגיע.

ככל שהילדים גדלים, הם הופכים ממאזינים למספרי סיפורים בעצמם. וכן, היכולת הנרטיבית של הילדים כלומר יכולתם לספר סיפור מתפתחת עם הגיל וקיימות נורמות המתארות כיצד מצופה מילדים לספר סיפור בגילים השונים, כפי שמפורט בפוסט קודם שכתבנו בנושא "סיפור בקופסה"

בקליניקה, אנחנו תמיד מנסות לחפש כלים שיאפשרו למידה חווייתית ומשמעותית ויעלו את רמת המוטיבציה של הילדים לקחת חלק בלמידה משותפת. אז משתפות אתכם ב"כפפת-סיפור", כלי עזר המסייע לילדים לספר סיפור מאורגן לפי התבנית הסיפורית. את הכפפה הכנו ממש השבוע ואנו מתרגשות כבר לקחת אותה לקליניקה ולראות את התגובות של הילדים!


מה צריך?

-כפפה

-דבק

-סמלי התבנית הסיפורים שניתן להוריד כאן

(אם בא לכם ויש קצת זמן פנוי ניתן להכין סמלים מבד לבד ממש כמו בסרטון)

איך מכינים?

שלב 1. גוזרים את הסמלים אשר בקובץ המצורף לפי הקו המקווקו

שלב 2. מדביקים כל סמל על אצבעות הכפפה בסדר המופיע בסרטון

שלב 3. לובשים את הכפפה ומספרים את הסיפור


איך משתמשים?


הסמלים השונים למעשה מהווים עוגנים לסיפור:

בית- נספר על המקום המקום והזמן של הסיפור

דמויות- נציג את גיבורי העלילה

קשר- מספר על הבעיה שהייתה

סולם- נספר על השלבים בדרך לפתרון הבעיה

פפיון- נספר על הפיתרון וסיום הסיפור


לנו כבר יש מספר רעיונות של שימוש בכפפת סיפור:

- אחרי שנספר סיפור עם הילדים, נשחזר את הסיפור בעזרת הכפפה. בכל פעם נרים אצבע עם סמל שינחה אותנו מה עלינו לספר עכשיו.

- כל אחד בתורו יכול להמציא סיפור או לספר סיפור שקרה לו בעזרת הכפפה


חגים שמחים!

אירנה ובתאל


bottom of page