top of page

איך לפתח קוגניציה חברתית באמצעות סרטונים? סרטון ״הגשר״


קוגניציה חברתית מתייחסת ליכולת שלנו לעבד ולפענח אינטראקציות חברתיות. בבסיס הקוגניציה החברתית נמצאת תאוריית המיינד (ToM). תאוריה זו, עוסקת ביכולת שלנו להבין שבני אדם הם יצורים תבוניים ולייחס להם (ולעצמנו) רגשות, מחשבות, אמונות, ורצונות.


תאוריה זו מאפשרת לנו להבין, לפרש ולנבא התנהלות של בני אדם בסיטואציות חברתיות שונות וכן להבין את הקשר שבין התנהגות של אנשים לבין המצבים המנטליים השונים.



תאוריית התודעה מתפתחת בהדרגה החל משנות החיים הראשונות. במקרים בהם יש פגיעה ביכולת זו (למשל, בילדים אשר מאובחנים על הרצף האוטיסטי) נראית פגיעה בתפקוד החברתי שלהם ברמות שונות. ילדים אלו יתקשו בקריאת כוונות האחר ובמתן הסבר להתנהגות או רגשות של אחרים, בניבוי התנהגות האחר, בהבנה איך ההתנהגות שלהם משפיעה על אחרים ועוד.


על כן, במקרים של קושי יש חשיבות רבה לטיפול בתחום הקוגניציה החברתית, זאת במטרה לקדם תפקוד חברתי טוב יותר.


איך ניתן לפתח את הקוגניציה החברתית?

בקליניקה קלינאיות התקשורת מבצעות שימוש בכלים מגוונים על מנת לפתח את הקוגניציה החברתית. כלי מהנה במיוחד הוא שימוש בסרטונים מציורים ללא מלל וניתוח שלהם!


הסרטונים מאפשרים חשיפה למגוון סיטואציות חברתיות, ומתן פרשנות יחד לסיטואציות ולהתנהגות של הדמויות. הילדים מביטים בסרטונים ומסיקים מסקנות מתוך ראיית המתרחש, שפת הגוף והבעות הפנים של הדמויות.


במהלך הצפייה בסרטונים אפשר לעצור את הסרטון, לנתח את ההתרחשות ולענות על שאלות כגון- מה הוא עושה? למה? מה הוא מרגיש? מה הוא חושב? למה אתה חושב שהוא עשה את זה? ובכך להעמיק את ההבנה של עמדות האחר והמניעים לפעולות שלו.



אפשר לנסות ולנבא- "מה אתה חושב שיקרה בהמשך?", ולנסות לקשר את ההתרחשויות לעולמו של הילד- ״אם זה היה קורה לך מה היית עושה?


סרטון "הגשר" הוא סרטון מצוין לצורך תרגול הבנה של סיטואציות חבריות. הסרטון מציג- אייל ודוב שחוצים גשר מכיוונים שונים, נפגשים באמצע ומתקשים להמשיך לעבור מכיוון שהגשר צר. כל אחד מהם מתעקש שהאחר ילך אחורה ויאפשר לו לעבור, אך לשניהם קשה להתגמש ולפתור את הבעיה.. מה שקורה בהמשך מפתיע ומשעשע במיוחד.


מעבר להבנת הסיטואציה המתרחשת הזדמן לנו לבחון איך הדמויות פותרות את הבעיה, ולהבין מושגים כמו- שיתוף פעולה, מציאת פשרה, גמישות לעומת עקשנות ועוד.



לינק לסרטון ״הגשר״ ביוטיוב:


בנוסף, ניתן לשחזר את הסרטון בסיפור רצף ובכך לתרגל את היכולת הנראטיבית וארגון המסר המילולי.


ניתן להוריד את רצף התמונות שיצרנו ע"י לחיצה כאן


מקוות שנהניתם,

מוזמנים לשאול אותנו שאלות ממש כאן למטה

אירנה ובתאל

יוצרות שפה



bottom of page