top of page

הילד מדבר לא ברור? 10 טיפים לקידום תקשורת מוצלחת


שיבושי היגוי ודיבור לא ברור הינם תופעות שכיחות בקרב ילדים ולעיתים אף אצל מבוגרים. מחקרים מצאו כי לכ- 2%-3% מהאוכלוסייה שיבושי היגוי, וכן לילדים רבים דיבור המתאפיין במובנות נמוכה.


לעתים ילדים משבשים צליל אחד או שניים ועדיין ניתן להבינם בקלות במהלך השיחה. אולם, לעתים ילדים עשויים להתקשות בהפקה של מגוון רב של צלילים. במקרים אלו, שיבושי ההיגוי הרבים עשויים להביא לקושי בתקשורת עם הסביבה ולתחושת תסכול אצל הילד. מעבר לכך, פעמים רבות קשיי הדיבור מביאים לירידה בביטחון העצמי של הילדים לדבר עם הסובבים אותם.

כאשר מבוגרים משוחחים עם ילדים בעלי מובנות נמוכה, ישנם מספר דגשים עליהם ניתן להקפיד- וזאת על מנת ליצור תקשורת מקדמת ומעצימה בין הילד והמבוגר למרות הקשיים בדיבור.

 

אז הנה עשרת הטיפים שלנו לשיחה עם ילדים בעלי מובנות דיבור נמוכה:

1. תראו להם שאתם מקשיבים

כולנו יודעים כמה זה קשה לדבר עם מישהו שלא באמת קשוב בזמן שאנחנו מדברים (למשל משחק בטלפון הנייד בזמן השיחה). אם מתאפשר, תנו לילדים את מלוא תשומת הלב בזמן השיחה איתם ואף תרדו לגובה העיניים שלהם (פיזית..). הסתכלו עליהם בזמן שהם מדברים ופשוט תקשיבו להם. אל תדאגו אם אתם לא מבינים כל מילה שהם אומרים, יותר חשוב להראות להם שאתם רוצים שהם ידברו ושאתם שם בכדי להקשיב להם.


2.חיזרו אחר מילים שהצלחתם להבין

אם אתם מתקשים להבין את כל המשפט ששמעתם, חיזרו אחר המילים אשר הבנתם. הדבר מראה לילדים שאתם מנסים להבין אותם ומאפשר להם להוסיף מידע נוסף או לחזור על המסר בצורה שונה.

3.בקשו מהם להראות לכם

הטיפ הזה רלוונטי במיוחד עבור ילדים צעירים שסביר יותר שידברו על משהו שקורה "כאן ועכשיו" או משהו שמתרחש בסביבה הפיזית שלהם. אם אתם מתקשים להבין מה הילדים מנסים להגיד, בקשו מהם להראות לכם או לקחת אתכם למקום ההתרחשות או לחפץ המדובר.

4.שאלו שאלות "קטנות"

אנו מתייחסות לשאלות קטנות כשאלות פתוחות אך ממוקדות כמו "במה שיחקתם היום בחצר?" , "מה אכלתם היום בארוחת הבוקר?". זאת בניגוד לשאלות גדולות וכלליות כמו "איך היה היום בגן?" או "מה עשית היום אצל עומר?". שאלות קטנות הן פחות מאיימות עבור הילדים כיוון שהתשובה יותר ממוקדת וההתארגנות להבעה קלה יותר. בנוסף, שאלות קטנות יוצרת הקשר ברור לשיחה דבר המקל הן על ההורה והן על הילד.

5.תנו להם אפשרויות בחירה

במקרים בהם אתם מתקשים להבין את הילדים, נסו להציע להם שתי אפשרויות בחירה למה שאתם חושבים שהם מנסים להגיד, וזאת על מנת לעזור להם לתקשר עמכם ולמנוע תסכול.

6.עודדו שימוש בג'סטות

רובנו באופן טבעי מזיזים את הידיים שלנו בזמן הדיבור על מנת להדגיש מילים מסוימות. עודדו את הילדים לבצע ג'סטות או סימנים בזמן הדיבור, זאת על ידי נתינת מודל בזמן השיחה- למשל אתם יכולים להצביע על הגוף כשאתם אומרים "אני", או לבצע ג'סטות שמתאימות לתארים כמו גדול וקטן, לפעולות כמו שוחה, אוכל וכו'. השימוש בסימנים הויזואלים הללו יכול לתרום ליכולתם של הילדים לתקשר בזמן שהם מתקשים להפיק מילה באופן ברור.

7.חזרו אחר דברי הילדים באופן תקין

כאשר הילדים הוגים מילה באופן משובש מומלץ לתת להם מודל תקין של המילה. חזרו על המילה המשובשת בצורה תקינה (למשל הילד ביקש "דה" ואתם יודעים שמדובר בעוגה, חיזרו אחריו:" אה.. עו-גה! אתה רוצה עוגה!"). אם הילדים משמיטים/משבשים צליל מסוים במילה, חיזרו אחריהם והדגישו את הצליל- זאת על ידי הגייה של הצליל עם מפתח פה גדול במיוחד, או הארכה של הצליל במילה.

לא מומלץ להעיר לילד ולומר לו שלא הגה את המילה טוב, לבקש ממנו לומר את המילה שוב או להגיד לו "תחזור אחרי!" סביר להניח שאלו לא יביא להיגוי תקין של הצליל, ובנוסף פעולות אלו עלולות להוריד את הביטחון של הילד בדיבור ולגרום לתחושת תסכול.


8.קבלו מידע מאחרים

כשמתאפשר, קבלו מידע מאחרים אודות התרחשויות או חוויות שונות מהיום אשר הילדים עברו. כך, בעת השיחה יהיה לכם קל יותר לסייע להם. למשל, שאלו את הגננת איזו פעילות הייתה לכבוד שבועות.. המידע שתקבלו יעזור לכם לנהל את השיחה עם הילד ולשאול שאלות קטנות שיקדמו את השיחה. "אז היום חגגתם שבועות בגן? איזה חיה חלבתם? ואוו! ומה עשיתם עם החלב?".

הגננות שביניכם יכולות לקבל מידע מההורים אודות דברים שהתרחשו בבית, למשל חוויות מסוף השבוע. המידע יכול לסייע לכן לעזור לילד לשתף בחוויה בעת המפגש.


9.היו סבלניים ותנו זמן

לעתים כשהילדים מתקשים לדבר המבוגרים מנסים לסייע להם באופן מיידי. גם אם לוקח לילדים זמן לענות- תנו להם הזדמנות לענות מבלי להפעיל לחץ. אל תניחו שהם לא שמעו או לא הבינו רק כי לא ענו לכם מיד. אל תמהרו להשלים להם את המשפט. חכו בסבלנות ואפשר להם לדבר בקצב שלהם.

10. היו כנים עם הילדים. שתפו אותם בכך שאינכם מבינים

אם אתם מתקשים להבין את הילדים למרות שניסיתם להבינם במספר דרכים, אל תחששו לומר "סליחה, אני לא מבינ/ה את מה שאמרת עכשיו". כך, אתם כנים ומודים בקושי שלכם להבין אך לא גרמים להם לחוש שעשו משהו לא בסדר. כשלילדים יש דיבור לא ברור, זה טבעי שלעתים למרות כל המאמצים עדיין יהיה קשה להבין מילים מסוימות שהם מנסים להפיק.

לדעתנו, להראות לילדים שאתם מתעניינים במה שיש להם לומר ושאתם מנסים להבין אותם- זה החלק החשוב ביותר באינטראקציה עמם. במידה ואתם חשים שילדכם מתקשה בדיבור, מומלץ לפנות לקלינאית תקשורת לשם אבחון וטיפול במידת הצורך.

מקוות שתמצאו את הטיפים שימושיים ויעילים

אירנה ובתאל,

קלינאיות תקשורת.


bottom of page