top of page

קופסת ההפתעות: נותנים רמזים ומגלים מה בפנים


היום הילדים הולכים לגלות הרבה הפתעות בתוך הקופסה המיוחדת שיצרנו! הדרך היחידה לגלות את ההפתעות היא להשחיל את היד דרך הגרב, למשש ולנסות לנחש מה מסתתר בתוך הקופסה. אפשר להסתמך על חוש המישוש כדי לגלות, אבל במשחק שלנו נותנים גם רמזים שמסייעים להבין מה יש בפנים...


קופסת ההפתעות. אפשר לקשט במגוון אופנים.

מי שמחביא את החפץ בתוך הקופסה צריך לתת רמזים קטנים בנוגע לפריט המוחבא ולספר- לאיזה קבוצה זה שייך, מה עושים עם זה, איך זה נראה, איפה זה נמצא וכן באיזה צליל המילה מתחילה. יצרנו כלי ויזואלי שמסייע לילדים לתת את הרמזים בצורה מאורגנת. בבית תוכלו להציג בפני הילדים את הסמלים של הרמזים בכדי שיכירו אותם ובתורות הראשונים היו אתם אלו שנותנים את הרמזים על מנת שהילדים יוכלו לקבל מודל ולשמוע איך נותנים רמזים בצורה מאורגנת. הילדים מכניסים את היד דרך הגרב, מקשיבים לרמזים ורגע לפני ששולפים את הפריט צריכים לנחש מה יש בפנים! לאחר מספר תורות בהם הילדים היו אלה שמקשיבים לרמזים ומוצאים את הפריטים המוחבאים- אפשר להחליף תפקידים ועל הילדים יהיה להחביא פריטים בתוך הקופסה ולתת רמזים. אם הילדים מתקשים, תוכלו לסייע להם ולהזכיר להם את רצף הרמזים..

žהיכולת להגדיר מילים קשורה לאינטליגנציה כללית, להתפתחות שפה, להתפתחות אוריינית ולהישגים לימודיים ולכן נכללת במבחני שפה ואינטיליגנציה. מבחינה שפתית žהיכולת להגדיר מילים נשענת על אוצר המילים וכן היכולת להתבטא במשפטים מורכבים ותקינים. מחקרים שבדקו את יכולת ההגדרה של ילדים בעלי שפה תקינה בהשוואה לילדים עם לקות שפה מצאו שžהגדרותיהם של הילדים בעלי שפה תקינה היו טובות יותר מאלו של הילדים עם לקות השפה. ž

בפעילות אנו משיגים מספר מטרות-

כשהילדים מקשיבים לרמזים- הם נחשפים למודל תקין של מסר מאורגן. הם מתרגלים את יכולת הזיכרון השמיעתי שלהם, מקשיבים לכל הרמזים ובסוף מכלילים את כל המידע ששמעו. לא פעם בטיפול קלינאית תקשורת רואים ילדים עם קושי בזיכרון השמיעתי/ קושי בהכללה שמתקשים לתת מענה נכון להגדרה ששמעו. ילדים אלה לא פעם מתייחסים רק לחלק מהמידע ששמעו- למשל שמעו רמז שהפריט בצבע כתום ומיד מנחשים שזה תפוז, למרות שהרמזים הנוספים שקלינאית התקשורת נתנה הם שהפריט שייך לקבוצת המשחקים ומכדררים אותו. תרגול זה יכול לסייע לילדים אלו.

כשהילדים מחביאים את הפריט ונותנים רמזים- הם מחזקים את היכולת שלהם להגדיר פריט באופן מאורגן תוך התחשבות בידע המאזין. הם משתמשים באוצר מילים נרחב- שם קטגוריה, פעלים ספציפיים וכו׳. תרגול היכולת לתת הגדרה לפריט גם תורמת ליכולת שליפת המילים במקרה של קשיי שליפה.

הכלים והחומרים הדרושים:

-קופסה

-גרב ארוכה

-דבק

-קישוטים לקופסה

-חפצים שונים להחביא בתוך הקופסה

הוראות הכנה:

שלב 1. יוצרים חור בפאה הגדולה של הקופסה (כדאי שהחור יהיה מספיק גדול- על מנת שפריטים שונים יוכלו להיכנס/ לצאת מהקופסה)

שלב 2. מדביקים קצה אחד של הגרב לחלק הפנימי של החור

שלב 3. מקשטים את הקופסה

שלב 4. מדפיסים את התמונות לסרגל התיאור שמשמש כתומך זיכרון ומדביקים אותן לפי הסדר שבתמונה על גבי רצועת נייר/ סול

שלב 5. מחביאים חפצים ומתחילים לשחק!


משחק מהנה!

אירנה ובתאל

bottom of page