top of page

הולכים למכולת! פיתוח כישורים חברתיים וחיזוק יכולת העצמאות בקהילה אצל ילדים על הרצף האוטיסטי


קניית מצרכים במכולת נשמעת כמו משימה פשוטה, לא? לא לכולם.

במשך שנה שלמה, תלמידי כיתה ד', כיתת תקשורת לילדים על הרצף האוטיסטי, התאמנו על ביצוע קניות במכולת.. אנו נלהבות לתת לכם הצצה לתהליך שהיה מרתק, מאתגר, מלמד, מלהיב ואף משעשע!

השנה לראשונה התקיימה בכיתה קבוצת תקשורת בהנחיית קלינאית תקשורת שמטרתה פיתוח כישורים חברתיים, תחום בו ילדים עם אוטיזם מתקשים במיוחד.


חיפשנו נושא מהנה ומלהיב במיוחד. זאת מתוך הנחה שכשילדים כיף, יש להם יותר מוטיבציה לקחת חלק באינטראקציה ובנוסף, תחושת הנאה באינטראקציה עשויה לעודד הופעה של התנהגויות חברותיות באופן טבעי יותר. זאת, כיוון שהתנהגויות אלו יהיו חלק טבעי מהאינטראקציה שהפכה להיות משמעותית.

.

בנוסף לזאת, רצינו שהקבוצה תעסוק בנושא הרלוונטי לילדים מבחינת תפקודי היום יום והעצמאות שלהם. לאחר לבטים רבים- נבחר נושא לקבוצה..קבוצת חנות!

ילדים רבים בכיתה ד' מכירים מספר רב של חנויות ואף מבצעים רכישות באופן עצמאי. משיחות עם הורי התלמידים, הצוות גילה שההתנסות של ילדי הכיתה בביקור בחנות היא מועטה, ואף התלמידים שמוגדרים בתפקוד גבוה- לא פעם נמנעים מלבצע תשלום מול המוכר, וההורים מבצעים זאת עבורם.

על כן, חשבנו שקבוצת חנות תאפשר מצע להקניית כישורים חברתיים, נורמות התנהגות בחברה וכישורי שיח אשר יוכלו לשמש אותם בסיטואציות יום יום. מבנה הקבוצה היה קבוע, דבר שטרם לתפקוד התלמידים בקבוצה.

מטרות הקבוצה היו-

  • פיתוח מיומנויות לצורך קנייה עצמאית בחנות

  • פיתוח חשיבה חברתית (איך האחר מרגיש, מה האחר חושב וכן הלאה)

  • שיפור היכולת להביע רגשות ותחושות באופן מילולי

  • שיפור היכולת לפתור בעיות באופן גמיש ויעיל

  • חיזוק היכולת לעבוד בשיתוף פעולה תוך ערנות לפעולות האחר וגמישות לרצונותיו

השלב הראשון- שלב ההכנה

חשפנו את הילדים לנושא החנות. שוחחנו עם הילדים על סוגי מקצועות שונים, מתוכם הגענו לדבר על מוכרים שמקום העבודה שלהם הוא חנות. דיברנו על סוגים שונים של חנויות ומה ייחודי בכל אחת. לאחר שדיברנו על חנויות שונות, בחרנו לעסוק בחנות מכולת.


בשלב זה, המטרה הייתה לארגן את הכיתה מבחינה פיזית ולהפוך אותה לחנות מכולת!

במאמץ משותף של ההורים, התלמידים והצוות נאספו בכיתה אריזות רבות של מוצרים שונים- משקאות, חטיפים, מוצרי היגיינה, מוצרי חלב ועוד. בתחילת הארגון, עבדנו על זיהוי והכרת המוצרים ומיון הפריטים לקטגוריות ואזורים מתאימים במכולת. לאחר מכן, הילדים חולקו לזוגות וכל זוג היה אחראי על ארגון אזור מסוים בסופר.


לאורך כל התהליך תיווכנו סיטואציות חברתיות וקונפליקטים שעלו וביצענו שימוש בכלים טיפוליים מגוונים ומותאמים לצרכי התלמידים. לאחר מספר מפגשים הילדים היו מיומנים בסידור אזורי המכולת.

שלב התרגול

בשלב זה, התלמידים תרגלו קניית מוצרים בחנות באמצעות סימולציות קניה. מחנכת הכיתה הייתה בתפקיד הקופאית והתלמידים- היו הקונים. בכל תור, תלמיד מסוים לקח חלק בסימולציה ויתר התלמידים צפו במתרחש. במקביל לסימולציות, דיברנו על כללי ההתנהגות במכולת, כיצד ומתי פונים למוכר, כיצד מנהלים שיח בעת הקנייה, כיצד משלמים. התרגול לווה בהדגמה של קלינאית התקשורת ומחנכת הכיתה, ועזרים ויזואליים שונים.


לאחר שהתלמידים רכשו מיומנות של ביצוע קנייה בחנות, העלנו את הרמה של הסימולציות, וכחלק מכך הוספנו בעיות פתאומיות שצצו לתלמידים במהלך הקנייה. למשל, תלמידה שאחת ממטרותיה הייתה הכרת מצבי סיכון- במהלך סימולציית הקניה נתקלה היא באישה זרה שהציעה לה ממתקים בחינם. תלמיד אחר שאחת ממטרותיו היא פיתוח גמישות בעת פתרון בעיות- בסימולציה גילה לפתע שהמוצר אותו נדרש לקנות חסר!

כל תלמיד נתקל בבעיה, ויתר הילדים צפו כיצד הוא מתמודד עמה. לאחר מכן קיימנו דיון על אופן הפעולה של התלמיד והכיתה העלתה נקודות לשיפור לפעם הבאה כשמתמודדים עם סיטואציה דומה.

לאחר מכן, בתרגול נוסף הילדים נתקלו שוב באותה בעיה בה נתקלו בפעם הקודמת, אך הפעם הם פעלו תוך הפעלת השינויים שהוצעו להם בדיון. מתוך כך, התאפשרה למידה משמעותית ופיתוח תובנות. הילדים התנסו במגוון סימולציות נוספות- אדם זר עוקף בתור, מחנכת הכיתה שולחת צמד תלמידים לקנות חטיפים למסיבה הכיתתית וכן הלאה.

שלב היישןם

פעילות השיא המסכמת של הקבוצה הייתה יציאה לחנות מכולת אמיתית!


הילדים היו נרגשים, הביאו כסף מהבית ויחד צעדנו אל המכולת השכונתית. הילדים רכשו מוצרים וחזרנו כולם אל הכיתה שם זללנו יחדיו. כמובן, שלמרות שהחוויה עברה יחסית בהצלחה, לא הכל עבר בצורה חלקה. הילדים נתקלו בבעיות שונות, את חלקן הצליחו לפתור בצורה יעילה ואת חלקן האחר פחות. בכיתה צפינו בסרטונים שתיעדו את הביקור בחנות והפקנו לקחים לביקור הבא.


אין ספק שהקבוצה הייתה מאתגרת אך מהנה, ולכל אורכה בוצעה חשיבה ותכנון, וחשיבה על כמה תיווך לתת לקונפליקטים שעולים בקבוצה. מרגש לראות את החשיבות של הקבוצה לתלמידים, את ההנאה שהם הפיקו ממנה וכן כמה כל תלמיד למד והתקדם.

מקוות שהקבוצה נותנת לכם השראה! נשמח לשמוע אילו מחשבות עלו לכם בראש בעקבותיה..

אירנה ובתאל,

קלינאיות תקשורת.

י

bottom of page