top of page

מפלצות הלגו- לומדים צבעים


ילדים רוכשים עשרות אלפי מילים חדשות בשנות חייהם הראשונות. הם רוכשים שמות עצם, פעלים, תארים ומושגים שונים. בין המושגים- מושגי כמות, מושגי זמן וכן מושגים הקשורים למראה- מושגי צורה, מושגי כמות וכן צבעים.

הרכישה של צבעים היא מורכבת יחסית משום שבניגוד לשמות עצם- מושג הצבע הוא מופשט יחסית ולא מוחשי. רכישת הצבעים תלויה ביכולות הקוגניטיביות של הילדים ובדומה לתהליכים התפתחותיים אחרים- יכולת זו מתפתחת באופן הדרגתי. תהליך רכישת הצבעים נמשך מגיל שנתיים ועד שלוש וחצי שנים. בתחילה נרכשים בדרך כלל צבעי היסוד- כגון אדום, צהוב וכחול ולאחר מכן יתר הצבעים.


שלב ההתאמה- מתרחש סביב גיל שנתיים - שנתיים וחצי. בשלב זה הילדים מפגינים יכולת להתאים צבעים. למשל, הם מצליחים למיין ולהתאים את חישוקים למוט בהתאם לצבע- חישוקים אדומים למוט אדום, חישוקים כחולים למוט כחול וכן הלאה.

שלב הזיהוי- הילדים מכירים את שמות הצבעים ומתחילים לזהות אותם. כלומר, אם נבקש מהם להראות לנו פריט בצבע מסוים או להביא לנו אותו, הם יצליחו בכך על ידי זיהוי הצבע שלו. למשל, אם נבקש מהם את הכדור הכחול- הם יביאו לנו אותו ולא כדור בצבע אחר. כמו כן יצליחו להצביע על חפצים בצבעים שונים בהתאם לבקשה שלנו.

שלב השיום (מתן שם)- מתרחש סביב גיל שלוש - שלוש וחצי שנים. בשלב זה הילדים לומדים לומר בעצמם את שמות הצבעים ומצליחים לשיים צבעים שונים. בשלב זה, הילדים יצליחו לומר את הצבע כשנשאל אותם "באיזה צבע זה?" וכן ישלבו את שמות הצבעים באופן ספונטני בדיבורם.


איך ניתן לעודד רכישת צבעים אצל הילדים?

חשיפה- נחשוף את הילדים לצבעים שונים לאורך היום, כאשר נתייחס באופן טבעי לצבעים שונים שסביבנו ונדגיש אותם בדיבור שלנו "בחרת ללבוש את החולצה האדומה!", "איזה כדור כחול יפה יש לך!", "בואי נחתוך את התות האדום" חשיפה היא דרך נהדרת וקלה לחשוף את הילדים ואוצר מילים חדש. חוץ מזה שצבעים נמצאים סביבנו בכל מקום לכן טבעי שננצל זאת ללמידה!

השתמשו בתומכי זיכרון- כדי ליצור הקשר קבוע לצבעים נחשוב על רמזים שונים לצבעים ונוסיף אותם לשם הצבע. כך שמות הצבעים יאמרו כיחידה אחת : "אדום-עגבנייה, "ירוק-מלפפון", "צהוב-בננה", "כחול-ים". כשאתם משחקים עם הילדים, או מדגישים שמות צבעים לאורך היום אמרו את השמות החדשים של הצבעים וכך גם הילדים ילמדו אותם. הדבר יסייע לילדים לזכור ולשלוף את שמות הצבעים! אנחנו משתמשות בשיטה זו בקליניקה ומרתק לראות כיצד הילדים נעזרים בתומכי הזיכרון ומשתמשים בשמות הצבעים "החדשים".

שחקו במשחקי צבעים- משחקים שכוללים התאמה של צבעים, מיון של פריטים לפי צבעים וכן הלאה.


צבע בשבוע- כשילדים מתקשים ברכישה של צבעים ומתבלבלים ביניהם, כדאי ללמד אותם צבעים ע"י התמקדות בכל פעם בצבע שונה. בשיטה זו, בכל שבוע נתמקד עם הילדים בצבע מסוים- למשל בשבוע האדום: נכין עם הילדים מאכלים מאכלים אדומים- פסטה ברוטב עגבניות ג'לי תות.. נלבש בכל יום בגדים בצבע אדום, נחפש פריטים אדומים שיש בבית ונאסוף אותם לאורך השבוע בתוך שק אדום, נקנה בסופר פריטים אדומים וכן הלאה בשבועות הבאים עם צבעים אחרים. שיטה זו פעמים רבות מסייעת לילדים מתקשים ללמוד את הצבעים.

בקליניקה פעמים רבות אנו פוגשות ילדים עם קשיי שליפה שבין היתר מתקשים ברכישת צבעים. מעבר לכך, לעתים הקושי ברכישה של צבעים מהווה סממן לקשיים בשליפה ולקושי שפתי. יש לשים לב האם הילדים נמצאים במגמה של רכישת הצבעים בהתאם לנורמה, וכן האם הם מתקשים ברכישה של מושגים נוספים מעבר לצבעים. במידה וזה המצב חשוב לפנות לקלינאית תקשורת לשם אבחון מעמיק של הקושי.

ועכשיו, למעשים! קבלו את הפעילות הצבעונית והמתוקה של זללני הצבעים שהקיבה שלהם נרגעת רק לאחר שהילדים מאכילים אותם בחלקי לגו בצבע המתאים. המפלצת האדומה זוללת רק לגו בצבע אדום-עגבנייה, המפלצת הירוקה זוללת רק לגו בצבע ירוק-מלפפון! אתם שואלים מה קורה אם נותנים למפלצת לגו בצבע שאינה מחבבת? היא יורקת את הלגו החוצה ומקבלת כאב בטן :). במשחק, נתרגל מיון של צבעים ולאורכו נדגיש את שמותיהם בצירוף תומכי הזיכרון.


כלים וחומרים-

-שקיות נייר חומות

-לבד צבעוני (גם בריסטולים יעבדו נהדר)

-עיניים זזות

-מספריים ודבק

-לגו בצבעים


איך מכינים-

שלב 1. מציירים על הלבד מפלצת (פחות או יותר ברוחב השקית) עם פה גדול הממוקם במרכז

שלב 2. גוזרים את המפלצת שציירנו ויוצרים פה חלול


שלב 3. מקשטים את המפלצת ומוסיפים לה עיניים זזות, שיניים חדות וכו'

שלב 4. גוזרים חור בשקית הנייר שיהווה את הפתח לפה של המפלצת


שלב 5. מדביקים את המפלצת על גבי השקית (נשים לב שהפתח של הפה ממוקם על החור שבשקית


ובתיאבון שיהיה לזללני הצבעים שלנו :)

אירנה ובתאל,

קלינאיות תקשורת.


bottom of page