יוצרות שפה קלינאית תקשורת חולון

יוצרות שפה

מרכז טיפולי רב-תחומי

עשה זאת בעצמך: נחש מי חיות ומאכלים

עודכן ב: 17 אוק 2019



כולנו מכירים את המשחק "נחש מי" במסגרתו צריך לנחש מה הדמות שהשחקן השני בחר, זאת ע"י שאילת שאלות כן ולא. המנצח במשחק הוא הראשון שמנחש מי הדמות המסתורית שהשחקן השני בחר. קל? ובכן, כדי להיות הראשון שמנחש את הדמות צריך לחשוב היטב על שאלות טובות, כאלו שיפסלו מספר דמויות בפעם אחת.. לצורך כך, על הילדים לשים לב למאפיינים הדומים והשונים של הדמויות ולשאול שאלות בהתאם.

בטיפול קלינאית תקשורת, אנו אוהבות לשחק במשחק זה עם הילדים משום שהוא חוויתי ומאפשר לתרגל מספר רב של מטרות. המשחק דורש יכולת הכללה- הילדים נדרשים להתייחס לכל המאפיינים של הדמויות ולשאול שאלות טובות שיפסלו מס' רב של דמויות, המשחק דורש יכולת זיכרון- הילדים צריכים לזכור אילו שאלות כבר שאלו ע"מ שלא ישאלו אותן שוב, כמו כן המשחק מפתח את יכולת הבנת השפה (אם נאמר לנו שהדמות שלנו לא חובשת כובע- עלינו יהיה לפסול את הדמויות בדיוק רב ולהשאיר את כל הדמויות נטולות הכובעים).בנוסף לאלו, כשהילדים שואלים שאלות הם מתרגלים את יכולתם להתבטא במסר מילולי מאורגן וברור.

אז נכון שאנו אוהבות את המשחק "נחש מי" המקורי עם הדמויות, אולם חשבנו לשדרג את המשחק ולשחק בו בגרסאות שונות- נחש מי חיות ונחש מי פירות וירקות. כן, זה עוד פרוייקט "עשה זאת בעצמך" כמו שאנחנו אוהבות :)

במשחק שהכנו יוצרים למעשה שני לוחות של קטגוריות ובתוכן תת קטגוריות. למשל בקטגורית "חיות"- נמצאות חיות ים, חיות בית, חיות חווה, עופות וכו'.. בקטגוריה השניה יש פירות וירקות מגוונים. השימוש בקטגוריות אלו דורש מהילדים להתייחס למאפיינים ספציפיים ויחודיים. הסברים בהמשך, בואו נתחיל בהכנות!

הכלים והחומרים הדרושים:

-קרטון ביצוע

-שני בריסטולים לבנים

-סול צבעוני בשני צבעים

-דבק

-מספריים/ סכין יפנית

-וכמובן- תמונות של חיות ופירות וירקות שהכנו עבורכם להורדה והדפסה :)

הוראות הכנה:

שלב 1. מדפיסים את הדפים עם התמונות- במידה ויוצרים את שני הלוחות צריך להדפיס שני עותקים מכל דף (דף ללוח המשחק, ודף לכרטיסיות הבחירה).

שלב 2. מדביקים את הדפים על קרטון לבן (על מנת שהדף יהיה עמיד ויתקפל בקלות).

שלב 3. חותכים את התמונות בצורת ח' (לא גוזרים את הבסיס).

שלב 4. מקפלים את הכרטיסיות כלפי חוץ (למעלה) ואת בסיס הדף הנותר מדביקים על גבי קרטון ביצוע.

שלב 5. מדביקים על גב של כל תמונה מלבן סול צבעוני (כל לוח יהיה בצבע שונה).

שלב 6. גוזרים את דפי התמונות ליצירת כרטיסיות הבחירה.

שלב 7. מדביקים אטב קטן בקדמת כל לוח- האטב יחזיק את כרטיסיות הבחירה.

ואפשר להתחיל לשחק!

כל שחקן בוחר לוח משחק ומתיישבים האחד מול השני. מערבבים את חבילות הקלפים (חיות ופירות וירקות) כל שחקן לוקח כרטיס ומציב אותה בקדמת הלוח שלו בעזרת האטב. זוהי התמונה המסתורית ועל השחקן השני לגלות מהי!

צריך לנחש מהי התמונה המסתורית ע"י שאלות כן/לא ("האם"..) אז מהן שאלות יעילות? כשמדובר בחיות- כדאי להתייחס לאיזור המחיה של החיות- ים/ ג'ונגל, בית וכו'. כדאי להתייחס למראה שלהן- גודל, צבע, כסות (קשקשים? פרווה? נוצות?), מספר רגליים ומאפיינים יחודיים וכן הלאה.

כשהתמונה שנדרשים לגלות היא מלוח הפירות והירקות- נתייחס למקום בו זה צומח (אדמה/ עץ/שיח), נתייחס למראה- צורה, צבע, גודל, קליפה- עובי הקליפה והאם היא אכילה, וכמובן שנתייחס גם לטעם.

ככל שמתאמנים על השאלות.. הדרך לניצחון נסללת :)

משחק מהנה ושבוע נפלא!

אירנה ובתאל

#קשיישליפה #45 #56 #6 #העשרתשפה

טיפול קלינאית תקשורת • ריפוי בעיסוק • טיפול רגשי