top of page

פיתוח חשיבה מופשטת אצל ילדים

חידה 🍊

אז אם יש לכם ילדים בני 5 פלוס בבית, הראו להם את התמונה ושאלו אותם מה מוזר בעץ? הסבו את תשומת ליבם לכך שבעץ יש תפוזים רק בחלקו העליון ושאלו אותם- ״למה בעץ התפוזים יש תפוזים רק בחלקו העליון ולא בחלק התחתון?״




*****

בדרך חזרה מהגן אנו נוהגים לקטוף תפוז סיני מהעץ

הפעם שמנו לב לדבר מעניין, עץ התפוזים נראה ממש מוזר- התפוזים שבו צמחו רק בחלק העליון.. ואילו החלק התחתון היה כמעט ריק לחלוטין מתפוזים.

במקום להמשיך הלאה, עצרנו לחשוב על זה יחד- איך זה יכול להיות? חשבנו יחד על מספר אפשרויות- אחת מהן היא שעוד ילדים קוטפים תפוזים והרבה יותר קל לקטוף מהחלקים התחתונים של העץ.


******


חשיבה מופשטת מתייחסת ליכולות חשיבה גבוהות, בעזרתן אנו מסתכלים על הדברים שבעולם סביבנו בצורה מעמיקה ופחות לפי צורתם החיצונית בלבד, ובכך למעשה אנו מבינים את העולם שסביבנו בצורה טובה יותר.


ניתן להסתכל על הדברים שסביבנו בשני דרכים- דרך אחת היא להסתכל על דבר כפי שהוא, בהקשר שבו הוא מופיע בלבד. הדרך השנייה היא להסתכל עליו לעומק, בהקשר רחב יותר כחלק מתמונה רחבה וגדולה יותר.


למשל, ניקח דוגמה: נתייחס לעובדה שכל ילד וילדה מכירים- לאמבולנס יש סירנה. אפשר להסתכל על זה ברמות עומק שונות.. ברמה הפשוטה, אנו רואים שיש כאן כלי תחבורה מיוחד שמשמיע צליל חזק בזמן שהוא נוסע. ברמה המופשטת יותר, אפשר להבין שיש כאן כלי רכב הצלה שמשמיע צליל חזק- על מנת שרכבים אחרים ישמעו אותו מרחוק ויפנו לו את הדרך, מכיוון שהאמבולנס ממהר לבית החולים.


חשיבה מופשטת היא, כאשר האדם מצליח להסתכל על הדברים, לא רק כפי מה שהם נראים מבחוץ, אלא גם לפי המשמעות הפנימית שלהם.


זוהי חשיבה שבה האדם "מפשיט" את הדבר שאותו הוא יודע מהצורה החיצונית שלו, ובמקום זה הוא מסתכל על המהות הפנימית שלו, בפרספקטיבה רחבה.


החשיבה המופשטת, מאפשרת לאדם ללמוד בצורה טובה יותר, ממקרה אחד על מקרה אחר. כאשר האדם מסתכל על דברים בצורה מופשטת, על ידי זה הוא מבין טוב יותר את המנגנון הפנימי שעומד מאחורי הדברים, ועל ידי זה הוא יכול לקבל החלטות טובות יותר במקרים שונים, על סמך ההסתכלות המופשטת שלו על דברים אחרים.




בתור הורים, יש לכם יכולת להשפיע על האופן בו הילדים חושבים. יש לכם יכולת לגרום לילדים להבין את העולם שסביבם בצורה בצורה עמוקה יותר ולפתח את יכולות החשיבה המופשטת שלהם.

איך עוזרים לילדים לפתח את יכולת החשיבה המופשטת?


1.נסתכל על התרחשות בהווה ונסיק מסקנות. נחשוב בקול רם- איזה מידע אנו קולטים ואיזה משמעות אנו נותנים לו, זאת על מנת שהילדים יוכלו ללמוד את אופן חשיבה זה. למשל ״איך אתה יודע שהוא בדרך לבית הספר? אה כי הוא לובש מדים, ויש לו על הגב ילקוט״


2.נחשוב מה הגורמים שהובילו להתרחשות. מה הסיבה לכך? פשוט נשאל ״למה״ ונחשוב יחד.


3. ננבא- נלמד את הילדים לחשוב מה יקרה בהמשך, ולנבא מה יקרה בעקבות כך למשל- ״הילד מטפס על הכיסא הגבוה כי הוא רוצה להגיע לעוגיות מה את חושבת שיקרה אח״כ?? מה אמא תחשוב כשהיא תראה את זה?״


4. מה התכלית? נדבר על התכלית של דברים למשל ״למה המוכר בסופר לובש מדים? כדי שיזהו אותו״, ״למה לכיסא יש משענת?״


קיימות עוד מגוון דרכים לפתח את יכולות החשיבה המופשטת של הילדים, בין היתר חוץ מאשר היכולת להבין לעומק סיטואציות והתרחשויות מסייע מאוד לתרגל מיומנויות חשיבה שעוזרות בארגון המידע כגון: קטגוריציה, דמיון ושוני, מיון, אנלוגיות, יוצאי דופן ועוד. בין תהליכי חשיבה אלו ליכולת של הילדים להבין סיטואציות מתקיימים יחסי גומלין משמעותיים.



ואם קראתם עד לכאן, קבלו 16 שאלות לפיתוח יכולת החשיבה המופשטת, מוזמנים לענות עליהן יחד עם הילדים 😊


1. בשביל מה צריך תיק?

2.בשביל מה צריך חגורה?

3.בשביל מה צריך מקרר?

4. למה בבניין שיש בו מעלית צריך גם מדרגות?

5.למה בגן שעשועים יש ספסל?

6.למה חלונות שקופים?

7.למה מטריה לא עשויה מבד?

8.למה לכל אחד יש מפתח שונה לבית שלו?

9.למה לא לכולם יש את אותו מספר הטלפון?

10.למה צריך לקלף בננה?

11.למה בבית הספר יש צלצול?

12.למה פטיש לא עשוי מזכוכית?

13.למה צריך לחבוש קסדה כשרוכבים על אופניים?

5.למה חלון לא עשוי מקרטון?

14.למה העובדים בסופר-מרקט לובשים מדים?

15.למה מכבסים בגדים במכונת הכביסה ולא בידיים?

16.בשביל מה צריך וילונות?


תהנו!





הפוסט נכתב בהשראת הסדנה המצויינת של ד״ר נאוה סנהדראי בנושא ״חשיבה מופשטת״, ובהתבסס על חלק ממודל העבודה שלה.


bottom of page