top of page

פוסט הקרטונים הגדול! 10 רעיונות לפעילויות ומשחקים מקופסאות קרטון ♻️ לפעוטות סביב גיל שנה


1. משחק השחלת כדור



לפניכם ארגז קרטון שהגיע אלי במשלוח עם משחקים שהזמנתי לאליה (כן, אני גם אוהבת לקנות משחקים ולא רק להכין 🙂). מבחינתי, ארגז קרטון זה אוצר! ולרוב אם הוא במצב טוב אני מוצאת לו שימוש מעניין💡הפעם הפכתי את הארגז למשחק השחלת כדור.


אז מה עשינו ואיך שיחקנו?

בשלב ראשון אליה חקר את הארגז עם הידיים ועם הפה, הכניס ידיים לחורים ובעיקר נהנה להיעמד על הארגז ולדפוק עליו😁 אחרי זמן מה ששיחק וחקר בעצמו, התחלתי להשחיל כדורים לחור ומה שעניין את אליה הוא להציץ בתוך החור ולחפש את הכדורים שפתאום ״נעלמו״.


בעצם, המשחק מתאים לשלב ההתפתחותי בו מתפתחת יכולת של ״קביעות אובייקט״- ההבנה שאובייקטים ממשיכים להתקיים גם כשהם אינם בטווח הראייה. כלומר, אליה מתחיל להבין שחפץ שאינו רואה יותר לא נעלם לחלוטין והוא יכול לחפש אותו!



זה משחק קלאסי לחזור ולשחק בו שוב ושוב. תינוקות ופעוטות אוהבים לחזור אל המוכר והידוע, כך נוצרת עבורם חוויה של ביטחון ובנוסף, עם התפתחות הכישורים הקוגנטיביים והמוטוריים של התינוק, מתפתח גם המשחק ובכל פעם אפשר לשחק קצת אחרת.


2. קופסת אורות צבעים וצלליות 🚥



חתכתי צורות שונות בקופסת קרטון גדולה והדבקתי צלופן צבעוני, את שאר העבודה עשו קרני השמש☀️

אליה זחל לתוך הקופסה, הסתכל מבעד לחלונות הצבעוניים ואפשר ממש היה לראות את הפרצוף הסקרן והמופתע שלו כשהעולם נצבע בצבעים בוהקים



חיכיתי לאליה מהצד השני ושיחקנו משחק משותף של קוקו ופרצופים מצחיקים, אמנם היה קצר.. אבל מוצלח!


הפעילות מתאימה לגם לילדים גדולים יותר- אפשר כמובן להכין עם הילדים ביחד, להביט דרך החלונות הצבעוניים ולספר מהרואים, לחשוף לשמות הצבעים ועוד.


3. מנהרה מקרטון



הצטיידו בקרטון גדול, סרטים צבעוניים/ שרוכים/ מטפחות ובעצם כל דבר שאפשר לקשור (אפשר גם לשלב) ויש לכם מנהרה כיפית במיוחד שאפשר לשחק בה בהמון דרכים!


אנחנו נהנינו לזחול דרכה, לגלגל כדור, למשוך בשרוכים ולשחק משחקי קוקו:)



איך הכנתי?

חתכתי שני פתחים בארגז והשארתי את ה״כנפיים״ על מנת שהארגז יהיה יציב יותר אפשר גם להדביק את הכנפיים למשטח באמצעות מסקנטייפ.


חוררתי את החלק העליון של הארגז והשחלתי שרוכים ארוכים וצבעוניים (רכשתי בחנות לחומרי יצירה- תוסיפו לרשימה;)) קשרתי קשר וכך נוצר אלמנט נוסף למשחק- אפשר למשוך את השרוכים ולשחק עם האורך שלהם (מבלי שישתחררו).


4. קוביות משחק ענקיות



כשמצטברות להן יותר מדי קופסאות קרטון בבית... חייבים לחשוב מחוץ לקופסה;) עטפתי קופסאות קרטון שונות בנייר עטיפה צבעוני ומיד התחלנו לשחק!


בניתי מגדל גבוה ואליה פירק, ספרנו את הקוביות, שיימנו את הצבעים והמצאנו שירי קוביות מקוריים משלנו:)



💡להוספת עניין, לפני שעטפתי את הקופסאות בניירות צבעוניים, הכנסתי לכל אחת קטניות/פעמונים קטנים ובכך הפכתי את הקוביות למרשרשות🎼

מסקנה- אין כזה דבר יותר מדי קופסאות קרטון!


5. קוביות תמונות מתחלפות



לפני זמן מה פיתחתי תמונות שהצטברו לי בטלפון (ממש כמו פעם, ממליצה בחום) ותכננתי לניילן את חלקן על מנת לתת לאליה להתבונן בהן בעצמו מבלי שיהרסו.


ואז הגיע הרעיון הזה, שהוא כל כך פשוט לביצוע והתוצר מהמם, קוביית כיסים עם תמונות מתחלפות של בני המשפחה!


השתמשתי בקופסת קרטון קטנה אותה עטפתי במסקינטייפ, גזרתי ריבועים של ניילון שקוף (השתמשתי בשמרדף) והדבקתי כיסים אליהם השחלתי תמונות נבחרות. מה שכיף בקוביה הזו הוא שאפשר לחדש אותה כל הזמן ולהחליף תמונות📸



הקוביה מתאימה לטווח גילאים רחב! גם ילדים בני שנתיים יוכלו ליהנות ממנה. אגב.. בזמן שאליה לא משחק בה, אני מניחה אותה בסלון ליופי;)


6. מפלצת זוללת פונפונים


קופסת משלוח של זארה וקופסת נעליים הפכו למשחק מתוק של מפלצת זללנית שאוהבת לאכול פונפונים.


את המפלצת יצרתי מקופסת הנעליים- חתכתי פתח גדול במרכז הקופסה דרכו אפשר יהיה להכניס פונפונים/כדורים או כל דבר אחר וחוררתי חור עגול בתחתית, על מנת שהפונפונים יפלו למטה היישר לתוך הקופסה הגדולה (זה החלק שהלהיב במיוחד את אליה🙃). כמובן, הוספתי עיניים ושיניים לקבלת מפלצת חמודה במיוחד 👾



מעבר לכך שהמשחק מהנה ומתאים גם כמשחק עצמאי וגם כמשחק משותף בתורות, אפשר באמצעותו להעשיר את שפתם של הילדים.


הנה כמה רעיונות-

💡זיהוי והכרת צבעים

💡חשיפה לפעלים שונים כמו לאכול, להכניס, נפל

💡שימוש בצירופי מילים- עוד פונפון, פונפון נפל, מפלצת אוכלת

💡אפשר לשכלל את המשחק ולהביא פירות וירקות מפלסטיק במקום פונפונים ואז לחשוף גם למשפטים פשוטים כמו- המפלצת אוכלת גזר, המפלצת אוכלת בננה ועוד.


7. משחק חלונות הצצה



המשחק הבא הולך ללוות אותנו תקופה! (בגלל זה שיפצרתי אותו היטב עם איזולירבנד😄)


סביב גיל חצי שנה ילדים מתחילים ליהנות ממשחקים של גירוי ותגובה, נהנים לראות איך הם משפיעים על העולם ואיך החפצים משפיעים אחד על השני. זה זמן מצויין להתחיל לשחק משחקי פופ אפ, משחקי קוקו, צעצועים רוטטים, פתיחה וסגירה של קופסאות וכו׳..


בהמשך לזה, המשחק שיצרתי עבור אליה כולל את אלמנט ההפתעה והחיזוק שהוא כל כך אוהב- הוא מרים את הלשונית ומתגלה בפניו תמונה של חיה! 🐄🐎🐑



במהלך המשחק מתאפשר לנו- להביט יחד על החיה, להיחשף לשם שלה, לאברי הגוף ולמאפיינים שלה (יש לה זנב, פרווה, היא בצבע שחור וכו׳) וכן מתאפשר להפיק את הצליל שהיא מפיקה ולעודד חיקוי קולי!


סביב גיל שנה הילדים מתחילים להפיק מילים ראשונות ומנסים לחקות צלילים אותם שומעים, למשל קולות של בעלי חיים, רעשים מוכרים כמו הרעש שמשמיעים הטרקטור או המכונית.


לכל אלה אגב (מיאו, הב, מווו) , כאשר הן מופיעות בהקשר קבוע, מתייחסים כאל מילים! ככל שנגביר את החשיפה בסיטואציות מזדמנות שונות ונפיק עם הילדים צלילים שונים ומילים המקושרות לחפצים או פעולות נסייע להם ברכישת אוצר המילים הראשוני שלהם.


8. מדרון מכוניות 🏎



קרטון, סלוטייפ, טוש שחור ו2 דקות🕐

ויש לנו מדרון מכוניות למתחילים שלגמרי שדרג לנו את חדר המשחקים!


אליה נהנה מאוד להסיע מכוניות וכמו כן לראות איך חפצים נופלים למטה:) אז השילוב בין השניים הלהיב אותו במיוחד! הסענו כלי תחבורה שונים, קטנים וגדולים וגם סתם חפצים אקראיים☺️



במהלך המשחק, הפקנו קולות רק כמו הנהנהנ, ביפ ביפ, שיימנו את שמות כלי התחבורה- משאית, טרקטור, אוטו, חשפתי את אליה לצירופים ומשפטים פשוטים כמו ״אוטו אדום״, ״אוטובוס נוסע מהר״, ״טרקטור גדול״ וכו׳.

וכמובן... נהננו מהמשחק המשותף ומהתקשורת סביבו.


9. הך פטיש ענק 🔨



אז קופסת הקרטון הגדולה הפכה למשחק ״הך פטיש״ ענק רק במקום פטיש אנחנו השתמשנו בידיים✋🏼✋🏼


מטרת המשחק היא להכות בכדורים או בגלילים עד שיפלו לתוך החור. (בעצם השתמשתי בשתי פאות של הארגז ובכך יצרתי שני משחקים מעט שונים)



המשחק מזמן תרגול מיומנויות ויכולות שונות כמו:

💪🏼 הבנת סיבה ותוצאה

💪🏼 תיאום עין יד

💪🏼 וויסות כח

💪🏼 הפקת קולות ראשוניים כמו ״בום״

💪🏼 וכמובן.. חשיפה לשפה- ״איפה הכדור?״, ״הכדור נפל״


למשחק אין באמת חוקים ורצוי לתת לילדים לחקור ולבדוק מה הפונקציות;) אפשר רק להוציא את הכדורים והגלילים, להציץ פנימה לתוך החורים ולהכניס ידיים, ילדים גדולים יותר יכולים כמובן להכות עם פטיש או מערוך קטן.. ויש עוד אינספור רעיונות💡


10. משחק האכלת חיות חווה 🌾



אליה מאוד אוהב חיות באופן כללי וחיות חווה בפרט

הדפסתי תמונות גדולות (ומחמיאות;)) של הפנים של הכבשה, הסוס והפרה- כך שיהיה אפשר לראות את הפה שלהן בבירור. הדבקתי את התמונות על ארגז קרטון ויצרתי פתחים באזור הפה.


יצאנו למרפסת ביחד, קטפנו קצת דשא ועלי בזיליקום🍃 (הריח החזק ממש סיקרן את אליה והוסיף עניין!) והתחלנו להאכיל את החיות.



מעבר למשחק החוויתי והמהנה, יש כאן המון הזדמנויות להעשרה שפתית- קראנו לחיות בשמן, הפקנו את הקולות שהן משמיעות (גם בזמן שאוכלות- אמאמאמ🤤), הרחנו את הדשא והעלים👃🏼ועוד.


עד כאן להפעם! מקווה שמצאתם רעיון שנותן השראה ותוכלו לנסות בבית שלכם.. ואם ניסתם בבית- נשמח לשמוע איך היה 💚

bottom of page