יוצרות שפה קלינאית תקשורת חולון

יוצרות שפה

מרכז טיפולי רב-תחומי

משחקים לדרך- משחקי שפה שהופכים כל נסיעה לחוויה

עודכן ב: 17 אוק 2019


תקופת החגים בשיאה, רובנו יצאנו לחופשה ארוכה מהרגיל, מזג האוויר לטובתנו ויש לנו את כל הסיבות לצאת לטיול משפחתי בארצנו היפה והקטנטונת.

אז בין אם החלטנו לנסוע צפונה או דרומה, הדרך אל היעד יכולה להיות ארוכה.. אולי הוויז בדיוק מבשר על פקקים לא צפויים, פתאום חייבים לעצור בתחנת הדלק הקרובה ולמלא אוויר בגלגלים או שלקחנו פנייה לא נכונה שהאריכה את הדרך בחצי שעה (קורה לנו לא מעט :)) ועוד יתכנו הפתעות רבות..

הסיפור הופך למתאגר באמת כאשר במושב האחורי יושבים להם קטנטנים מלאי צפייה לטיול.. הדרך עלולה להיות מתסכלת עבורם והשאלה "מתי מגיעים?" נשמעת שוב ושוב.


אבל לא עוד :) אספנו עבורכם 10 רעיונות למשחקים לדרך!

הקובץ להורדה מצורף בתחתית הפוסט.


היופי במשחקים אלו הוא שהם אינם דורשים הכנה מוקדמת, ניתן לשלוף רעיון למשחק בכל זמן נתון וליהנות מהנסיעה ביחד עם הילדים! מבטיחות שגם לכם הנסיעה תעבור הרבה יותר בכיף ועל הדרך (תרתי ממשמע..) נתרגל מיומנויות שפתיות שונות.

הכנו עבורכם קובץ עם קלפי משחק- בהם תזכורות למשחקים השונים, אך לפני שתדפיסו אותו ותאחסנו בתא הכפפות הנה הסבר מפורט על המשחקים השונים לילדים-

1. קשת הצבעים

דמיינו יחדיו את צבעי הקשת השונים, בחרו בכל פעם צבע אחד ונסו למצוא פריט בתוך הרכב או מחוצה לו בצבע זה. כאשר כל המשתתפים מצאו פריט ואמרו את שמו, עוברים לצבע הבא!

2. נוצות, פרווה או עור

לא להיבהל משמו של המשחק! הוא לגמרי ידידותי לבעלי החיים :) כל משתתף בתורו אומר שם של חיה ועל שאר המשתתפים לומר האם לחיה יש נוצות, פרווה או עור. ניתן גם לציין את שם המשפחה אליה משתייך בעל החיים ("נכון, לתוכי יש נוצות והוא שייך למשפחת בעלי הכנף כמו לינשוף ולנשר).

3. מנחשים חיות

אין ספק שכל הילדים אוהבים חיות ולכן הנה הן שוב מככבות במשחק המהנה הבא... הרעיון הוא פשוט- מבקשים מהילדים לנחש את החיה שחשבנו עליה בעזרת רמזים שנותנים להם. מורכבות המשחק יכולה להשתנות בהתאם לגילו של הילד. דוגמה לקטנטנים: "אני חושבת על חיה בצבע לבן, איזו חיה זו?" או "אני חושבת על חיה שאוכלת גזר, איזו חיה זו?". דוגמה לבוגרים יותר "אני חושבת על חיה שגרה בג'ונגל ושייכת למשפחת הזוחלים, איזו חיה זו?".

4. שליפה בקבוצה

במשחק זה המטרה היא לומר ביחד כמה שיותר פריטים השייכים לאותה הקבוצה. מחליטים על קבוצה (לדוגמה, קבוצת הבגדים) וכל משתתף בתורו אומר פריט השייך לקבוצה. כמובן שאין לחזור שוב על פריט שכבר נאמר. כאשר נגמרים השמות של הפריטים ולאף אחד מהמשתתפים אין רעיון נוסף, עוברים לקבוצה הבאה. המשחק מזמן חשיפה לפריטים שונים מאותה קבוצה והדבר מחזק את יכולות השליפה אצל הילדים.

5. סיפור בהמשכים

מספרים יחד סיפור שעלילתו אינה ידוע ואף יכולה מאוד להפתיע אתכם! זאת כיוון שכל משתתף מוסיף בתורו מילה אחת בלבד לסיפור (על המילה להיות המשכית וקשורה לזו שהמשתתף הקודם אמר). חייבות לשתף שזה היה אחד המשחקים האהובים עלינו בתור ילדות.. היינו מעבירות דף מאחת לשנייה ויחד יוצרות סיפורים משעשעים במיוחד :)

6. ציידי האותיות

בכל פעם נחפש אות אחרת לפי סדר האלף בית על גבי השלטים השונים שנראה בדרך! מצאנו את האות אלף בשלט המורה לכיוון תל אביב? נעבור לחפש את האות ב'! שימו לב שיש גם שלטים של חנויות ומסעדות בדרך :). כמובן שהמשחק מתאים לילדים קצת יותר גדולים ומזמן חשיפה לקישור בין צורת האות ושמה.

7. "אני כל כך רעב..."

הנסיעה הארוכה והבטן מקרקרת? אז כמובן שאפשר לנשנש חטיף וגם.. לשחק במשחק המילים המשעשע הבא- כל משתתף בתורו מספר מה היה רוצה לאכול עכשיו כאשר המאכל מתחיל באות לפי סדר האלף בית. למשל, המשתתף הראשון שמתחיל אומר "אני כל כך רעב, רוצה לאכול אבטיח", הבא אחריו אומר "אני כל כך רעב, רוצה לאכול בוטנים" וכן הלאה.. ניתן להפוך את המשחק למשעשע אף יותר ולהמציא משפטים מצחיקים.. "אני כל כך רעב, רוצה לאכול גמל!". במשחק, הילדים שולפים מילים לפי צל יל פותח ובכך מחזקים את יכולת המודעות הפונולוגית.

8. כלי תחבורה בצבעים

הפעם נחפש כלי תחבורה שונים הנוסעים על הכביש. מחליטים על צבע מסוים, למשל כחול ומחפשים ביחד 5 כלי תחבורה בצבע זה. כל משתתף שמוצא כלי תחבורה כחול מכריז: "מצאתי מכונית כחולה!", "מצאתי אופנוע כחול!". לאחר שמצאנו 5 כלי תחבורה בצבע כחול, נעבור לחפש כלי תחבורה שונים בצבע אחר... שימו לב שאפשר גם להציץ למעלה לשמיים ולחפש מסוקים ומטוסים וכן אי שם לשדה אולי יש טרקטור שחורש את האדמה. גם במשחק זה מסתתרת הזדמנות נפלאה לחשיפה שפתית לקבוצת כלי התחבורה, הפקת משפטים ועוד.

9. "הלכתי לחנות וראיתי..."

בוחרים שם של חנות, לדוגמה- חנות צעצועים, המשתתף הראשון מתאר: "הלכתי לחנות הצעצועים וראיתי.. פאזל", על המשתתף הבא אחריו לחזור על המילה שנאמרה ולהוסיף מילה מתאימה חדשה "הלכתי לחנות הצעצועים וראיתי פאזל ו..לגו", "הלכתי לחנות הצעצועים וראיתי פאזל, לגו וכדור!" וכן הלאה. אפשר לבחור חנויות שונות כמו חנות פירות וירקות, חנות מוצרי חשמל וכו'. המשחק מעט מאתגר ודורש יכולות זיכרון עבודה ושליפה של פריטים מאותה קבוצה ועל כן מתאים לילדים יותר גדולים.

10. "האם תעדיף.."

אז המשחק הזה הוא בהחלט אחד האהובים עלינו במיוחד! מניסיון, המשחק מעודד חשיבה אצל הילדים ומזמן נושאי שיחה. במשחק, בכל פעם הילדים נשאלים שאלה עם שתי אפשרויות לתשובה ועליהם לחשוב, לבחור אחת מהן ולנמק למה בחרו זאת. השאלות יכולות להיות מציאותיות או לגמרי דמיוניות. הנה כמה דוגמאות- האם תעדיף לאכול במשך יום שלם רק תפוחים או רק אורז?", "האם תעדיף שיער בצבע כחול או כפות רגליים בצבע כחול?", "האם תעדיף לגור במקום שכל הזמן חם בו או מקום שכל הזמן קר בו?". הפעילו את הדמיון והמציאו שאלות נוספות.. תופתעו לגלות שהמשחק מעודד חשיבה גם אצלנו המבוגרים.

כמה רעיונות!! אז כל מה שצריך לעשות הוא להוריד את הקובץ עם הקלפים

להורדת הקובץ לחצו כאן- משחקים לדרך


לאחר מכן, רצוי לניילן את הדף, לגזור את הקלפים, להכין לקופסה קטנה ולאחסן במכונית. במהלך הנסיעה, תנו לילדים לשלוף קלף ושחקו יחד במשחק הנבחר! שתפו אותנו בחוויות מהנסיעה :)

חופשה נעימה ביותר!

אירנה ובתאל


טיפול קלינאית תקשורת • ריפוי בעיסוק • טיפול רגשי