יוצרות שפה קלינאית תקשורת חולון

יוצרות שפה

מרכז טיפולי רב-תחומי

תולים בגדים! העשרת שפה וחיזוק יכולת השליפה

עודכן ב: 17 אוק 2019


חם פה כבר זמן מה, אז בעוד שלאורך האביב שלחנו מדי פעם יד אל עבר המדפים העליונים בארון הבגדים והורדנו איזו גופייה או חצאית, רק לפני שבועות אחדים התקיים הטקס באופן רשמי- הורדת בגדי הקיץ והעלאת בגדי החורף!

בהמשך לסידור הארון לפי שינוי עונות השנה, בפעילות שלפניכם- הילדים יחשפו לפרטי לבוש שונים ויתלו אותם ממש כמו גדולים. בנוסף, בדפי עבודה ייחודיים הילדים ימיינו את פרטי הלבוש בארון לפי עונות השנה. הולך להיות כיף!


אך לפני שמתחילים, כמה מילים על ארגון הלקסיקון המילולי שלנו במוח ומה הקשר בין הלקסיקון שלנו לארון בגדים ולשליפה??

ממש כמו שהבגדים מסודרים אצלנו בארון במדפים שונים, לפי תיאוריות מסוימות, כך גם הלקסיקון שלנו שלנו מסודר בראש. הלקסיקון הוא מעין רשימה מנטלית במוחו של הדובר, הכוללת את כל המילים שהדובר מכיר, בשפות בהן הוא מדבר.


על פי מודל הרשת ההיררכית, המילים שיש לנו בלקסיקון מאורגנות בקטגוריות לפי נושאים. הקטגוריות מורכבות בצורה מדורגת והיררכית. למשל: קטגוריית על- בעלי חיים, תחתיה תתי קטגוריה, למשל: עופות, ותחת תת- הקטגוריה נמצאים הפריטים : תוכי, נחליאלי וכו'.

על פי מודל מקובל זה, לכל מילה מאוחסנות במוח תכונות ומאפיינים הקשורים אליה. למשל ל"בעלי חיים" מאוחסנות התכונות: נייד, נושם, אוכל, מכוסה עור וכך אנו שומרים את המידע הנוגע לשמות שונים.

ניתן לראות על פי שיטת אחסון זו, שהמילים מאוחסנות לנו במוח בחסכנות רבה ובצורה מאורגנת, קבוצות קבוצות. הדבר יכול להסביר כיצד במהלך הדיבור אנו מסוגלים להגיע באופן יעיל ומהיר למידע הדרוש לנו ולשלוף את המילים המתאימות שברצוננו לומר.

ניתן להשוות את שיטת ארגון זו לארון בגדים המכיל מגירות ומדפים בהם הבגדים מאורגנים על פי קבוצות מסודרות (המוח הוא הארון והמילים הן פרטי הלבוש). כולנו יודעים מה קורה כשארון הבגדים מבולגן- אנו מנסים לשלוף פריט, למשל את הגופייה הצהובה, אולם לא יודעים איפה היא!

מחפשים במדף העליון, מחפשים במדף התחתון, שולפים בטעות מכנסיים במקום גופייה ולוקח זמן לשלוף אותה מהארון אם בכלל.. כאשר הארון מסודר- הבגדים מאורגנים בצורה בה קל לנו לשלוף את הפריטים הרצויים. יש מדף של חולצות קצרות, מגירה לגרביים- כאשר נרצה לשלוף את הגופייה סביר להניח שנעשה זאת בקלות וביעילות מכיוון שאנו יודעים באיזה מיקום היא אמורה להיות.


כך פועלת שליפת המילים- פעמים רבות כאשר הידע על קבוצות לא מאורגן אצל הילדים, הילדים מתקשים למצוא ולשלוף מילים מהזיכרון (נראה שהם שולפים מילים מקבוצה אחרת, או מילים אחרות מאותה הקבוצה) ונראה אצלם למעשה קשיי שליפה. במקרה כזה, תרגול של קטגוריות ותתי קטגוריות וכן התייחסות למאפיינים של המילים מסייע "לעשות סדר בארון" ולארגן את לקסיקון המילים. בכך יכולות השליפה יכולות להשתפר!

טוב אז עד כאן ההסבר, ועכשיו החלק הכיפי! הפעילות שהכנו מחולקת לשני חלקים.

בחלק הראשון- הילדים תולים פרטי לבוש העשויים מלבד ובחלק השני הילדים צובעים פרטי לבוש וממיינים אותם לקבוצות- בגדי חורף ובגדי קיץ- דבר אשר מסייע לאחסון המילים ולשליפת המילים בצורה יעילה. אז בואו נתחיל!

תולים בגדים! פעילות להעשרת אוצר המילים וחיזוק יכולת השליפה

הכלים והחומרים הדרושים:

-סלסלה

-אטבים

-רשת קטנה של טוסטר אובן

-לבד בצבעים שונים

-מספריים


מה עושים?

שלב 1. גוזרים פרטי לבוש שונים מלבד


שלב 2. לוקחים את הרשת ומגביהים אותה כך שתהיה ממוקמת מס' סנטימטרים מעל השולחן (אנחנו הנחנו על קוביות גדולות)


שלב 3. מתחילים בפעילות! הילדים לוקחים את הבגדים ותולים אותם על הרשת בעזרת האטבים


מומלץ לתאר מה תולים ולהרחיב במידע על הפריטים השונים ובמאפיינים הייחודיים שלהם: "אתה תולה גופייה שצמודה לגוף! מה שמיוחד בגופייה הוא שאין לה שרוולים, היא דקה ולובשים אותה ב.. קיץ!".

אפשר לשיים את שמות הפריטים ואף לתת הוראות שונות :"עכשיו נתלה את המכנסיים הקצרים הצהובים" ובכך נראה אם הילדים מזהים את הפריטים וגם נתרגל את הזיכרון השמיעתי שלהם. במידה ורוצים להתאמן על זיהוי/ שיום צבעים ניתן להתייחס לכך במהלך הפעילות, למשל על ידי מיון הבגדים לצבעים.


מסדרים את הארון! פעילות לחיזוק יכולת שליפת המילים

שלב 1. מדפיסים את שני דפי העבודה הייחודיים: ארון בגדים, פרטי לבוש


שלב 2. גוזרים את הדלתות שבארון הבגדים כך שיוכלו להיפתח ולהיסגר

שלב 3. מדביקים את ארון הבגדים על גבי דף חלק- אולם לא מדביקים את דלתות הארון


שלב 4. הכיף מתחיל! הילדים צובעים וגוזרים את פרטי הלבוש, ולאחר מכן ממיינים את הפריטים בארון הבגדים- בצד אחד מדביקים את הפריטים שקשורים לעונת הקיץ ובצד השני מדביקים את הפריטים שקשורים לעונת החורף.


בפעילות אנו מסייעים לילדים לארגן אוצר המילים שלהם באופן יעיל, ולמעשה מלמדים אותם "כיצד לזכור". ביום אפשר לסגור את דלתות הארון לנסות להיזכר בכמה שיותר פריטים שיש בתוך הארון.

וזה הכל להפעם! מקוות שתיהנו מהפעילות ונשמח לראות את היצירות המוכנות של הילדים כאן או בעמוד הפייסבוק שלנו!

חופשה נעימה!

אירנה ובתאל,

קלינאיות תקשורת

#העשרתשפה #קשיישליפה #34 #45 #56 #6 #עונותהשנה

טיפול קלינאית תקשורת • ריפוי בעיסוק • טיפול רגשי