top of page

5 רעיונות למשחקים התפתחותיים ממכסים של מגבונים

1. לוח הצצה של תמונות משפחה


זה הזמן לספר שאני אוספת מכסים של חבילות מגבונים כפייתית😬

פשוט כי תמיד אפשר ליצור מהם משחקים מגניבים ברגע. עד עכשיו הם שימשו אותי בקליניקה לטיפולים והבוקר גם אליה נהנה מהם במשחק המתוק שיצרתי עבורו- לוח חלונות נפתחים ונסגרים עם תמונות של בני המשפחה.




אחרי ההצלחה המסחררת של קובית התמונות, ראיתי שאליה מאוד מתעניין בתמונות של דמויות מוכרות והדבר מושך אותו לפעילות ולמשחק ממושך יותר- ובשילוב עם פעולת הפתיחה והסגירה שאהובה עלינו במיוחד... נוצר משחק מושלם עבורו🤍



אפשר כמובן להדביק מתחת למכסים תמונות שונות כמו למשל חיות, כלי תחבורה או כל דבר אחר שהילד מתעניין בו. כמוכן, להוספת מימד נוסף של חיזוק מוטורי, אפשר לתלות את הלוח על הקיר 🖼


2. משיכת טפחות מחבילת מגבונים ריקה


גם התינוקות שלכם מכורים לחבילות מגבונים?

המשחק האולטימטיבי... מכסה נפתח ונסגר, מרשרש, עם תמונה של פנים של תינוק וצבעים נעימים..



אבל! פחות נעים כשכל המגבונים מוצאים את דרכם החוצה במהירות האור 😅

אז הפעם.. במקום לומר פעם נוספת ״לא״ ו״אסור״

מילאנו את חבילת מגבונים ריקה במטפחות!



אליה נהנה מאוד למשוך את המטפחות הצבעוניות מתוך חבילת המגבונים ולגלות את את הצבעים והמרקמים שלהן. אפשר להכניס מטפחות נפרדות או לקשור כמה מטפחות יחד למטפחת אחת ארוכה במיוחד. המשחק מתאים החל מהשלב בו הפעוט מצליח לשבת באופן יציב. תנסו את זה בבית :)


3. משחק 10 מילים ראשונות


הכנתי לאליה משחק מתוק של ״חלונות הצצה״ ל-10 מילים ראשונות מחיי היומיום שלו 🚙🍌🏐



אלו מילים שאליה מכיר ומבין מאחר ונחשף אליהן שוב ושוב, באופן יומיומי- פוגש בזמן טיול, ארוחה, סיפור או משחק. אליה מתקרב לגיל שנה ונמצא בתחילתו של שלב רכישת המילים הראשונות והרחבת אוצר המילים שלו- הוא מסתכל, בוחן ומקשיב למילה שנאמרת באופן חזרתי בהקשרים שונים ומעניק לה משמעות. ככל שהוא פוגש מילה מסויימת בהקשרים רבים ומגוונים יותר, הוא אוסף יותר מידע לגביה ומבין את משמעותה.



לכן חשוב שבשנה הראשונה של חייהם של התינוקות, נחשוף אותם כמה שיותר למילים, נדבר, נתאר ונסביר. זו המשימה שלנו, פשוט לדבר איתם! הכי קל שיש;)



אז מה אנחנו עושים עם המשחק?

פותחים ומציצים, מגלים מה התמונה שמסתתרת ואומרים את שמה, מצביעים על החפץ או הפריט האמיתי, מדברים עלהמאפיינים (צבע, חלקים, טעם, איזה צליל משמיע וכו׳), מחפשים ביחד (איפה בננה? הנה בננה!) וכמובן... שגם מכניסים לפה:)


4. לוח סיפור אינטראקטיבי


״שתלתי״ את מכסי המגבונים עם התמונות בתוך לוח גדול בנושא טיול 🏡☀️🌷 ובכך בעצם הענקתי תוכן משמעותי יותר למשחק.



סביב הלוח המקסים הזה שנוצר אפשר ממש להתחיל לנהל שיחה ולהיזכר ביחד מה ראינו בטיול, לחשוף למשפטים

פשוטים כמו-

מטוס טס בשמיים, תפוח צומח על העץ, ילד מטייל בגינה וכו׳. אליה נהנה במיוחד לדפוק ״טוק טוק״ בדלת ולגלות מי מסתתר👀



אפשר כמובן לבחור כל נושא שמעניין את הילדים ולהתאים את אוצר המילים בהתאם. עם ילדים גדולים יותר, אפשר לתכנן כיצד הלוח יראה, לצייר ולצבוע ביחד. תהנו!


5. משחק מיון- אוויר ים ויבשה


משחק המיון נוצר עבור הראל בן השנתיים וחצי

במשחק מיינו תמונות לפי קטגוריות של אוויר 🌥ים 🌊ויבשה🌴



השתמשתי בקופסת קרטון בינונית, יצרתי 3 פתחים

במקומות שונים והדבקתי מעל מכסי מגבונים, ציירתי את הנושאים השונים והוספתי מילה כתובה ליד. מטרת המשחק היא להשחיל את התמונה במקום המתאים ולחשוב האם הפריט שייך לאוויר, ליבשה או לים. לא תמיד היה פשוט להחליט! בחרתי פריטים מעניינים שהמיון שלהם הצריך חשיבה⚙️ (למשל בועות, צוללן, דבורה, עפיפון) וכן בחרתי פריטים פחות שכיחים על מנת להעשיר את אוצר המילים.



אלמנט הפתיחה והסגירה של המכסים עשה את שלו ועורר המון מוטיבציה למשחק ולמידה.


פעילות של חלוקה ומיון לפי נושאים וקטגוריות נהדרת לפיתוח החשיבה והעשרת השפה. מאפשרת אחסון יעיל יותר של המילים בלקסיקון, באמצעותה ניתן להעשיר את ידע העולם, לחשוף למבעים ארוכים ופעלים ספציפיים, עם ילדים גדולים יותר ניתן לדבר על דמיון ושוני בין הפריטים השונים ועוד.


אז לא זורקים מכסים של מגבונים כן? ♻️

bottom of page