top of page

בצק- מילים


והיום, מבשלים!!

ועל הפרק- בצק. רגע רגע, זה לא מה שאתם חושבים.. למרות שהיינו שמחות לכתוב פוסט שלם על בצק שמרים הפעם נתמקד בבצק שווה לא פחות ואפילו נטול קלוריות- בצק משחק.

לאחר חיפושים ארוכים מצאנו את המתכון המושלם להכנת בצק משחק ביתי בבית. הבצק נעים למגע, ללא חומרים משמרים, וכזה שלא יהפוך לקשה כמו אבן לאחר מספר ימים בודדים. הבצק קל להכנה ויש משהו קסום בכך שהילדים לוקחים חלק בתהליך ההכנה ולאחר מכן נהנים מהתוצר תוך כדי המשחק.

בפעילות הזו, תרחיש הכנת בצק המשחק הוא הפעילות המרכזית שבאמצעותה ניתן לעבוד על העשרת השפה (נרחיב על כך בהמשך).


מצרכים להכנת הבצק-

-כוס קמח

-חצי כוס מלח

-שתי כפות קרם טרטר- אל תיבהלו, זהו חומר מייצב שניתן לקנות בחנות תבלינים ואפילו בסופר

-כוס מים

-שתי כפות שמן

-צבעי מאכל

אופן הכנת הבצק-

שלב 1. הכניסו את כל החומרים (למעט צבעי המאכל) לסיר בישול

שלב 2. בשלו את תכולת הסיר על להבה קטנה תוך כדי ערבוב עד שמתקבל המרקם הרצוי

שלב 3. המתינו עד שהבצק יתקרר

שלב 4. חלקו את הבצק למספר חלקים (לפי מספר צבעי המאכל השונים שברשותכם)

שלב 5. הוסיפו לכל חלק צבע מאכל ולושו עד שמתקבל צבע אחיד

שלב 6. שמרו על הבצק בקופסה אטומה עד זמן המשחק


פעילות הכנת הבצק הינה תרחיש.

מהו תרחיש?

התרחיש הינו מודל נפוץ בטיפול קלינאי תקשורת, המאפשר לנו לפתח ולהעשיר את השפה של הילדים תוך כדי ביצוע פעילויות יום-יומיות שגרתיות. הפעילויות כוללות רצף של פעולות הקשורות והמשכיות האחת לשנייה, למשל: הכנת סלט, מקלחת, ביקור בסופר. ומה נעשה בתרחיש הכנת בצק?

נתכנן >> נתכנן עם הילדים את הפעילות. נחשוב יחד אילו חומרים צריך ובאילו כלים נשתמש. נתכנן את הפעולות הצפויות להשגת המטרה. שלב זה מאפשר חשיפה של הילדים לאוצר מילים חדש- שמות עצם, תארים ופעלים. נדגיש פעלים ספציפיים בזמן עתיד למשל: נמזוג, נערבב, נלוש (במקום ״נשים״).

נבשל >> במהלך הבישול, נתאר ונמליל מה אנו עושים תוך כדי הפעילות, נדגיש את הפעלים הספציפיים ("עכשיו לשים את הבצק.. אני לשה, איזה יופי אתה לש!"). נחשוף למושגים כגון- רך, קשה, חלק, דביק, מלוח. ניתן לילדים לגעת, להריח ואף לטעום. אנו ממליצות לצלם את הילדים בשלבי ההכנה לצורך השלב הבא.. שלב השחזור.

נשחזר >> בשלב זה, לאחר שהבצק מוכן- משחזרים את התהליך! הילדים מתארים את שלבי הפעילות תוך הסתכלות בתמונות. בדרך זו, הילדים מתנסים בתיאור חוויה / רצף אירועים ומתאפשר להם להשתמש בכל המילים אשר אליהן נחשפו לאורך הפעילות. הם יכולים לספר לסבא/ סבתא/ דודים כיצד הכינו את הבצק ולהשוויץ בתוצר הנפלא!

פעילות מהנה,

בתאל ואירנה,

קלינאיות תקשורת.


bottom of page