יוצרות שפה קלינאית תקשורת חולון

יוצרות שפה

מרכז טיפולי רב-תחומי

פיתוח חשיבה מופשטת אצל ילדים

חידה 🍊

אז אם יש לכם ילדים בני 5 פלוס בבית, הראו להם את התמונה ושאלו אותם מה מוזר בעץ? הסבו את תשומת ליבם לכך שבעץ יש תפוזים רק בחלקו העליון ולא בחלק התחתון ושאלו אותם ״למה בעת התפוזים יש תפוזים רק בחלקו העליון ולא בחלק התחתון?״




*****

בדרך חזרה מהגן אנו נוהגים לקטוף תפוז סיני מהעץ

הפעם שמנו לב לדבר מעניין, עץ התפוזים נראה ממש מוזר- התפוזים שבו צמחו רק בחלק העליון.. ואילו החלק התחתון היה כמעט ריק לחלוטין מתפוזים.

במקום להמשיך הלאה עצרנו לחשוב על זה יחד- איך זה יכול להיות?


******


חשיבה מופשטת מתייחסת ליכולות חשיבה גבוהות, בעזרתן אנו מסתכלים על הדברים שבעולם סביבנו בצורה מעמיקה ופחות לפי צורתם החיצונית בלבד, ובכך למעשה אנו מבינים את העולם שסביבנו בצורה טובה יותר.


ניתן להסתכל על הדברים שסביבנו בשני דרכים- דרך אחת היא להסתכל על דבר כפי שהוא, בהקשר שבו הוא מופיע בלבד. הדרך השנייה היא להסתכל עליו לעומק, בהקשר רחב יותר כחלק מתמונה רחבה וגדולה יותר.


למשל, ניקח דוגמה: נתייחס לעובדה שכל ילד ילד מכיר-לאמבולנס יש סירנה. אפשר להסתכל על זה ברמות עומק שונות.. ברמה הפשוטה, אנו רואים שיש כאן כלי תחבורה מיוחד שמשמיע צליל חזק בזמן שהוא נוסע. ברמה המופשטת יותר, אפשר להבין שיש כאן כלי רכב הצלה שמשמיע צליל חזק- על מנת שרכבים אחרים ישמעו אותו מרחוק ויפנו לו את הדרך, מכיוון שהאמבולנס ממהר לבית החולים.


חשיבה מופשטת היא, כאשר האדם מצליח להסתכל על הדברים, לא רק כפי מה שהם נראים מבחוץ, אלא גם לפי המשמעות הפנימית שלהם.


זוהי חשיבה שבה האדם "מפשיט" את הדבר שאותו הוא יודע מהצורה החיצונית שלו, ובמקום זה הוא מסתכל על המהות הפנימית שלו, בפרספקטיבה רחבה.


החשיבה המופשטת, מאפשרת לאדם ללמוד בצורה טובה יותר, ממקרה אחד על מקרה אחר. כאשר האדם מסתכל על דברים בצורה מופשטת, על ידי זה הוא מבין טוב יותר את המנגנון הפנימי שעומד מאחורי הדברים, ועל ידי זה הוא יכול לקבל החלטות טובות יותר במקרים שונים, על סמך ההסתכלות המופשטת שלו על דברים אחרים.


איך נסייע לילדים להבין התרחשויות שסביבם בצורה עמוקה יותר?


נסתכל על התרחשות בהווה ונסיק מסקנות. נחשוב בקול רם- איזה מידע אנו קולטים ואיזה משמעות אנו נותנים לו, זאת על מנת שהילדים יוכלו ללמוד את אופן חשיבה זה. למשל ״איך אתה יודע שהוא בדרך לבית הספר? אה כי הוא לובש מדים, ויש לו על הגב ילקוט״


נחשוב מה הגורמים שהובילו להתרחשות. מה הסיבה לכך? פשוט נשאל ״למה״ ונחשוב יחד.


נלמד את הילדים לחשוב מה יקרה בהמשך, ולנבא מה יקרה בעקבות כך למשל- ״הילד מטפס על הכיסא הגבוה כי הוא רוצה להגיע לעוגיות מה את חושבת שיקרה אח״כ?? מה אמא תחשוב כשהיא תראה את זה?״ בנוסף נדבר על התכלית של דברים למשל ״למה המוכר בסופר לובש מדים? כדי שיזהו אותו״, ״למה לכיסא יש משענת?״


קיימות עוד מגוון דרכים לפתח את יכולות החשיבה המופשטת של הילדים, בין היתר חוץ מאשר היכולת להבין לעומק סיטואציות והתרחשויות מסייע מאוד לתרגל מיומנויות חשיבה שעוזרות בארגון המידע כגון: קטגוריציה, דמיון ושוני, מיון, אנלוגיות, יוצאי דופן ועוד.

כי בין תהליכי חשיבה אלו ליכולת של הילדים להבין סיטואציות מתקיימים יחסי גומלין משמעותיים.



שאלות לדוגמה לפיתוח יכולת החשיבה המופשטת

1. בשביל מה צריך תיק?

2.בשביל מה צריך חגורה?

3.בשביל מה צריך מקרר?

4. למה בבניין שיש בו מעלית צריך גם מדרגות?

5.למה בגן שעשועים יש ספסל?

6.למה חלטעות שקופים?

7.למה מטריה לא עשויה מבד?

8.למה לכל אחד יש מפתח שונה לבית שלו?

9.למה לא לכולם יש את אותו מספר הטלפון?

10.למה צריך לקלף בננה?

11.למה בבית הספר יש צלצול?

12.למה פטיש לא עשוי מזכוכית?

13.למה צריך לחבוש קסדה כשרוכבים על אופניים?

5.מה לא לכולם יש את אותו מספר הטלפון?

14.למה העובדים בסופר-מרקט לובשים מדים?

15.למה מכבסים בגדים במכונת הכביסה ולא בידיים?

16.בשביל מה צריך וילונות?


הפוסט נכתב בהשראת הסדנה המצויינת של ד״ר נאוה סנהדראי בנושא ״חשיבה מופשטת״, ובהתבסס על חלק ממודל העבודה שלה.


טיפול קלינאית תקשורת • ריפוי בעיסוק • טיפול רגשי